آشنایی با ویژگی‌های نسخه پیش‌نمایش اندروید نوقا 7.1

آشنایی با ویژگی‌های نسخه پیش‌نمایش اندروید نوقا 7.1

واحد خبر mobile.ir : با آنکه کمی بیش از یک ماه از عرضه اندروید 7 موسوم به نوقا (Nougat) می‌گذرد، گوگل بهزودی بروزرسانی جدیدی را برای این سیستم‌عامل منتشر خواهد کرد. کمپانی گوگل در رویدادی که در تاریخ 4 اکتبر سال جاری میلادی (13 مهر 1395) در سان‌فرانسیسکو برگزار شد، از چند محصول جدید خود مانند اسمارت‌فون‌های Pixel و Pixel XL، مدل جدیدChromcast با نامChromcast Ultra و هدست واقعیت مجازی View Daydream و چند محصول دیگر رونمایی کرد که برخی از آنها پیش از این در معرفی شده بودند. نسخه 7.1 اندروید نوقا در حال حاضر روی گوشی‌های هوشمند و وجود دارد که زمان عرضه آنها 20 اکتبر (29 مهر) اعلام شده است.

goole-pixel and pixel xl

این دو گوشی اولین گوشی‌های گوگل هستند که از دستیار صوتی Google Assistant پشتیبانی می‌کنند. این دستیار صوتی که رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی است، مانند نسخه‌ای شخصی و بهبود یافته از Google Now عمل می‌کند.‌

اما این دستیار صوتی حداقل تا آینده نزدیک در دیگر ابزارهای اندرویدی مجهز به آپدیت اندروید 7.1 در دسترس نخواهد بود. به نظر می‌رسد نسخه‌ای از نوقا 7.1 که روی اسمارت‌فون‌های سری Pixel قرار دارد در مقایسه با دیگر گوشی‌های اندرویدی مانند سری نکسوس متفاوت باشد.

در حال حاضر گوگل دستیار صوتی خود را برای گوشی‌های Pixel و اسپیکر هوشمند Google Home در نظر گرفته است. عملکرد این اسپیکر مشابه محصول کمپانی آمازون موسوم به Echo است و از طریق Google Assistant می‌تواند دستورها را اجرا و ابزارهای هوشمند را در خانه کنترل کند.

با توجه به عدم دسترسی به مجموعه یکپارچه Google Assistant ممکن است کاربران گوشی‌های هوشمند غیر از Pixel نسبت به این محصول احساس خوبی نداشته باشند. اما امکانات تازه‌ای در بروزرسانی جدید اندروید وجود دارد که می‌تواند توجه آنها را نیز جلب کند.

بنا به اعلام گوگل، در اندروید 7.0 امکانات جدیدی در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار داده شد که به کاربری بهتر این سیستم‌عامل کمک می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به پشتیبانی از پلتفرم واقعیت مجازی Daydream، آپدیت‌های سیستم A/B، کلیدهای میانبر برای اپ‌ها و پشتیبانی از صفحه‌کلید تصویری (Image Keyboard) اشاره کرد.

google android nougat 7 1 developer preview features overview

یکی از ویژگی‌های قابل توجه این نسخه، بازگشت میانبر‌های اپ‌ها است. این قابلیت در معرفی نسخه بتای اندروید نوقا نیز به عنوان یکی از امکانات معرفی شده بود، اما در نسخه اصلی اثری از آن نبود. این ویژگی مشابه فناوری لمس سه‌سطحی (3D Touch) –که اپل در iOS 9 معرفی کرد– طراحی شده است و در آن با فشردن و نگه داشتن آیکون اپ می‌توان عملکرد خاصی را درون آن اپلیکیشن به صورت مستقیم انجام داد. به علاوه با پشتیبانی Pixel Launcher از رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API)، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا حداکثر پنج کلید میانبر برای اپ‌ها تعریف کنند.

google android nougat 7 1 developer preview features overview

ویژگی صفحه‌کلید تصویری به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا امکان ارسال مستقیم استیکر، شکلک (Emoji) و تصاویر GIF از طریق صفحه‌کلید را برای کاربران فراهم سازند. البته هنوز مشخص نیست که Google Keyboard از این امکان پشتیبانی کند.

از ویژگی حالت شب (Night mode) — که در ابتدا به‌عنوان بخشی از اندروید 7.1 عنوان شده بود– در وب‌سایت توسعه‌دهندگان اندروید نامی برده نشده است. این ویژگی که در ابتدا به صورت رسمی Night Light نامیده می‌شد برای محدود کردن میزان رنگ آبی در صفحه‌نمایش گوشی در هنگام شب و کاهش آسیب‌های مرتبط با استفاده شبانه از گوشی به کار می‌رود.

در بروزرسانی جدید اندروید عملکرد صفحه لمسی بهبود یافته است و مدت زمان میان ضربه زدن به صفحه‌نمایش و دریافت پاسخ بسیار کوتاه‌تر از قبل شده است. البته برای کاربران معمولی ممکن است این ویژگی به راحتی قابل تشخیص نباشد. با استفاده از gestureهای اثر انگشت می‌توان با سوایپ کردن انگشت به سمت پایین روی سنسور اثر انگشت، منوی کشویی بالای صفحه‌نمایش (Notification shade) را به پایین کشید و با سوایپ کردن به سمت بالا، آن را بست. این gestureها اختیاری (opt-in) هستند.

google android nougat 7 1 developer preview features overview

ماهیت فعلی نصب آپدیت‌های اندروید نیز در نسخه 7.1 متحول می‌شود؛ در این شیوه جدید، آپدیت به شیوه مشابه‌ای همچون کروم‌بوک‌ها در پس زمینه دانلود و روی پارتیشن جداگانه‌ای نصب می‌شوند و در نهایت پس از ریستارت شدن دستگاه جایگاه پارتیشن‌ها با هم عوض شده و آپدیت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. از این مورد با عنوان سیستم آپدیت A/B نیز یاد می‌شود.

در این بروزرسانی از پلتفرم واقعیت مجازی Daydream و آیکون‌های دایره‌ای شکل برای اپ‌ها درست‌ همانند اسمارت‌فون‌های پیکسل نیز پشتیبانی می‌شود.

در نگاهی اجمالی می‌توان امکانات جدید اندروید 7.1 برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان را به صورت زیر خلاصه کرد:

– API مختص میانبرهای اپ‌ها

– پشتیبانی از آیکون‌های دایره‌ای شکل برای اپ‌ها

– فراداده‌های ارتقایافته برای تصاویر پس‌زمینه

– پشتیبانی از صفحه‌کلید تصویری

– مدیریت حافظه از طریق دسترسی کاربران به جزئیات حافظه و آزاد کردن فضای موجود در گوشی

به علاوه این پلتفرم شامل رابط‌های برنامه‌نویسی (API) جدیدی است که از multi-endpoint callingو امکانات پیکربندی telephony پشتیبانی می‌کند.

از جمله تغییرات جدید در رابط کاربری اسمارت‌فون‌های پیکسل که آن را از دیگر گوشی‌های گوگل متمایز می‌سازد می‌توان به بخش نوتیفیکیشن‌ها در بالای صفحه‌نمایش اشاره کرد که به رنگ مشکی طراحی شده و اسلایدر تغییر روشنایی نیز این بار کاملا آبی است. این دو مورد در گوشی‌های نکسوس به ترتیب به رنگ خاکستری و فیروزه‌ای هستند. در منوی Setting نیز همچنان رنگ مشکی حضور مشخصی دارد و از همان ابتدا یک گزینه جدید خودنمایی می‌کند: با کشیدن دست در این منو به سمت چپ، tab تازه‌ای برای دسترسی به تیم پشتیبانی گوگل در دسترس قرار می‌گیرد. در این tab تازه علاوه بر چت آنلاین برای حل یک مشکل می‌توان به صورت مستقیم با تیم پشتیبانی گوگل تماس تلفنی برقرار کرد. در این حالت گزینه‌ای برای اشتراک‌‌گذاری تصویر صفحه‌نمایش وجود دارد که از آن طریق حل مشکل کاربران برای پشتیبان‌های گوگل بسیار آسان‌تر خواهد شد. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این مورد همچنان در نسخه پیش‌نمایش اندروید 7.1 (برای نصب در سایر اسمارت‌فون‌ها) گنجانده نشده است.

رابط کاربری دوربین در گوشی‌های پیکسل همچنین دچار تغییرات بزرگی شده است جایی‌که علاوه بر ظاهر متفاوت نسبت به گذشته امکانات تازه‌ای نیز در آن گنجانده شده که از آن میان می‌توان به امکان بک‌آپ گرفتن عکس‌ها و ویدئوهای کاربران با رزولوشن کامل در Google Photo اشاره کرد که البته پیش از این نیز در اپلیکیشن Photos وجود داشت اما ذخیره تصاویر و ویدئوها در آن از فضای اکانت گوگل کاربران می‌کاست.

اما جدا از تمامی این مورد شاید مهم‌ترین ویژگی حاضر در اندروید 7.1 حاضر در گوشی‌های پیکسل، رابط هوشمند Google Assistant باشد این دستیار هوشمند که در حال حاضر همانطور که اشاره شد تنها در اختیار گوشی‌های پیکسل قرار دارد با گرفتن و نگه‌داشتن دکمه Home فعال شده و از آن می‌توان تقریبا در مورد همه چیز از سفارش دادن تاکسی تا پخش یک آهنگ روی یوتیوب درخواست کمک کرد. یکی از سخنگویان گوگل در مورد امکان حضور این ویژگی در دیگر گوشی‌ها، هدف این شرکت را ارائه دادن گسترده Google Assistant به کاربران عنوان کرده که بدین‌ترتیب می‌توان امیدوار بود که در طی ماه‌ها و شاید سال‌های آینده این امکان در اختیار دیگر اسمارت‌فون‌های دارای اندروید 7.1 (یا بالاتر) قرار بگیرد.

google android nougat 7 1 developer preview features overview

کاربرانی که می‌خواهند به آخرین بروزرسانی اندروید دسترسی داشته باشند، در صورت زندگی در کشورهایی با امکان خرید اسمارت‌فون Pixel یا Pixel XL، می‌توانند پیش‌سفارش خود را برای خرید این گوشی‌ها از طریق وب‌سایت گوگل و اپراتور Verizon (در ایالات متحده) ثبت کنند و به این ترتیب علاوه بر دسترسی به اندروید نوقا 7.1، از ویژگی‌های انحصاری این دو گوشی جدید گوگل نیز بهره‌مند شوند.

به هر حال، این کمپانی در اواخر ماه اکتبر نسخه پیش‌نمایش (developer preview) اندروید 7.1 را برای توسعه‌دهندگان ارائه خواهد کرد. ظاهرا این نسخه بتا در ابتدا تنها برای گوشی‌های هوشمند نکسوس 5X، نکسوس 6P و تبلت Pixel C در دسترس خواهد بود، اما پس از پایان دوره پیش‌نمایش برای دیگر ابزارها نیز قابل استفاده خواهد بود. به علاوه کاربرانی که قصد دریافت این نسخه را دارند می‌توانند با حساب کاربری گوگل خود وارد Android Beta Program شده و ثبت نام نمایند.

انتشار نهایی این نسخه در ماه دسامبر برای گوشی‌های هوشمند ، ، ، ، ،، ، نکسوس پلیر و ابزارهای پشتیبانی‌شده مبتنی بر پروژه Android Oneصورت خواهد گرفت.

goole-pixel and pixel xl

تعامل نزدیک گوگل با سازندگان ابزارهای هوشمند، این رویکرد را در مدیران کمپانی به وجود آورده است که تولیدکنندگان را برای هماهنگی با این نسخه از اندروید یاری رساند و پس از دریافت بازخورد فنی و رفع نقایص احتمالی نسخه‌ای بهینه را در اختیار کاربران قرار دهد.  

آشنایی با ویژگی‌های نسخه پیش‌نمایش اندروید نوقا 7.1