انقلاب پاناسونیک در طراحی باتری نازک با قابلیت خمش و پیچش بالا

انقلاب پاناسونیک در طراحی باتری نازک با قابلیت خمش و پیچش بالا

واحد خبر mobile.ir : اکنون بدترین و در عین حال بهترین موقع برای صحبت کردن درباره تکنولوژی‌های جدید در زمینه ساخت باتری است. از یک طرف با مواجهیم که باعث شده مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به تغییر فرمول ساخت باتری‌ها نگاهی بسیار محتاطانه داشته باشند. از طرفی دیگر، این حوادث نشان‌دهنده آن است که صنعت تا چه اندازه به فناوری‌های پیشرفته تولید باتری نیاز دارد. در این میان کمپانی ، ظاهرا بدون ترس از این گونه حوادث، قرار است هفته آینده در جریان “نمایشگاه ترکیبی فناوری‌های پیشرفته” — موسوم به CEATEC، که همه ساله در مرکز همایش‌های “ماکوهاری میسه” در حومه توکیوی ژاپن برگزار می‌گردد — از جدیدترین باتری لیتیوم یون خود رونمایی کند.

panasonic developed a flexible lithium ion battery

کمپانی پاناسونیک، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان باتری‌های اسمارت‌فون، در روز پنج‌شنبه 29 سپتامبر 2016 (8 مهر 1395) در وب‌سایت خبری خود اعلام کرد که موفق به تولید باتری انعطاف‌پذیر لیتیوم-یونی (Flexible Lithium-ion Battery) با قابلیت‌های منحصر به فرد شده است. ضخامت این باتری تنها 0.55 میلی‌متر (حدود 0.022 اینچ) بوده و از این رو برای استفاده در دیوایس‌های کارتی شکل و ابزارهای پوشیدنی مناسب است. به گفته پاناسونیک این باتری قابل ‌شارژ می‌تواند به دفعات متعدد تا شعاعی به اندازه 25 میلی‌متر خم شده و تا زاویه 25 درجه پیچش را تحمل کرده و باز هم قابلیت‌های خود را حفظ نماید.

اجزای داخلی دیوایس‌های کارتی — که عموما در کیف پول یا جیب قرار می‌گیرند — باید طوری ساخته شوند که بتوانند خم شدن و پیچانده شدن را تحمل کنند. در این گونه دیوایس‌ها از باتری‌های لیتیوم یون نازک استفاده می‌شود، اما توان این باتری‌ها عموما در اثر خمش یا پیچش کاهش یافته و مدت زمان کمتری می‌توانند نیروی مورد نیاز دیوایس را تأمین کنند.

panasonic developed a flexible lithium ion battery

بنا بر آنچه در وب‌سایت خبری پاناسونیک آمده، مقاومت باتری جدید این کمپانی در برابر خم یا پیچانده شدن، فراتر از استانداردهای صنعتی ژاپن برای کارت‌های شناسایی است. پاناسونیک مدعی است استفاده از این باتری در دیوایس‌های کارتی نظیر کارت‌های هوشمند و کلیدهای کارتی و دیوایس‌های پوشیدنی مانند لباس‌های هوشمند مشکلی ایجاد نکرده و حتی پس از خمش یا پیچش‌های بسیار، ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند.

باتری جدید پاناسونیک در نمایشگاه CEATEC 2016 — که از 4 تا 7 اکتبر (13 تا 16 مهر) در مرکز ماکوهاری‌ میسه واقع در ژاپن برگزار می‌شود — در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و عرضه محدود نمونه‌های این محصول از پایان اکتبر 2016 آغاز خواهد شد. پاناسونیک، با اشاره به قصد خود برای تولید انبوه این باتری، به این نکته اشاره کرده که در نظر دارد در صورت امکان باتری جدید را با ضخامتی حتی کمتر به تولید برساند تا برای استفاده در طیف گسترده‌ای از دیوایس‌های اینترنت اشیا نظیر دیوایس‌های کارتی و پوشیدنی، ایده‌آل باشد. گفتنی است شمار پتنت‌های متعلق به باتری جدید پاناسونیک، با احتساب پتنت‌هایی که در انتظار ثبت شدن هستند، به عدد 40 می‌رسد که در این میان 25 پتنت به ژاپن و 15 پتنت به خارج از ژاپن مربوط می‌شود.

در ادامه به شرح جزییات بیشتری از ویژگی‌های عمده باتری جدید پاناسونیک می‌پردازیم:

1- حفظ قابلیت‌ها علی‌رغم خمش‌ها و پیچش‌های متعدد

به گفته پاناسونیک این باتری با استفاده از الکترودسازی انباشته به شیوه منحصر به فرد شرکت پاناسونیک ساخته شده که در برابر خمش و پیچش مقاوم است.

panasonic developed a flexible lithium ion battery

پاناسونیک مدعی شد که این باتری جدید پس از هزار بار خم شدن به شعاع 25 میلی‌متری یا هزار مرتبه پیچش با زاویه 25± درجه روی 100 میلی‌متر، می‌تواند 99 درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ کند. این ویژگی در نتیجه قشر چندلایه بیرونی باتری و ساختار داخلی آن — که هر دو به تازگی توسط پاناسونیک توسعه یافته‌اند — محقق شده است.

panasonic developed a flexible lithium ion battery

نتایج حاصل از خمش و پیچش روی ظرفیت باتری

2- نقش باتری در عمر بیشتر دیوایس‌ها

باتری‌های لیتیوم یون کنونی، در اشکال متداولی نظیر باتری‌های منشوری یا کیسه‌ای، نه قابلیت خمش دارند و نه قابلیت پیچش. خم کردن مکرر یک باتری قابل شارژ، تأثیر نامطلوبی روی چرخه شارژ و دشارژ آن خواهد داشت. ولی بنا بر آنچه در وب‌سایت خبری پاناسونیک آمده، پس از آزمایش‌های انجام گرفته روی این باتری جدید، به شکل هزار مرتبه شارژ و دشارژ کردن باتری پس از هزار بار خم کردن و یا پس از هزار بار پیچاندن آن، باتری توانست 80 درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ کند. لذا با کاهش میزان تخریب باتری، چه بر اثر خمش و پیچش و چه در نتیجه چرخه شارژ و دشارژ، حضور این باتری می‌تواند نقش به‌سزایی در افزایش عمر دیوایس‌ها داشته باشد.

panasonic developed a flexible lithium ion battery

نتایج حاصل از خمش و پیچش و شارژ و دشارژ همزمان

3- ایمنی بالا

به گفته پاناسونیک، قشر چند لایه بیرونی و ساختار درونی این باتری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خمش‌ها و پیچش‌های متعدد موجب بروز نشت و گرمای غیرعادی در آن نگردد. همین امر باعث شده تا باتری جدید، به قول پاناسونیک، از درجه ایمنی بالایی برخوردار بوده و برای استفاده در ابزارهای پوشیدنی و دیوایس‌هایی که به بدن اتصال دارند، مناسب باشد.

شاید نکته ناامیدکننده درباره باتری جدید پاناسونیک، ظرفیت اسمی پایین آن باشد. این باتری در سه ظرفیت 60، 40 و 17.5 میلی‌آمپر ساعت تولید می‌شود و این بدان معناست که این باتری‌ فعلا قابلیت استفاده در اسمارت‌فون‌ها را نداشته و در حال حاضر فقط پوشیدنی‌ها را هدف قرار داده است، بنابراین نباید به این زودی‌ها انتظار ساخت اسمارت‌فون‌های انعطاف‌پذیر را داشته باشیم. البته می‌توان با اتصال زنجیروار باتری‌ها به هم، منبع تغذیه را تغییر مسیر داده و نقطه ضعف پایین بودن ظرفیت را تا حدی تعدیل کرد. البته ناگفته نماند این تکنولوژی جدید را می‌توان برای ساخت باتری‌هایی با ظرفیت‌های بیشتر نیز به کار برد.  

انقلاب پاناسونیک در طراحی باتری نازک با قابلیت خمش و پیچش بالا