جت آموزشی نسل پنجم هم آمد!

جت آموزشی نسل پنجم هم آمد!

جت آموزشی نسل پنجم هم آمد!

جنگنده های نسل پنجم با ویژگی های مدرن، سخت افزار و کامپیوترهای پیشرفته به همراه قابلیت های ضد شناسایی تنها در چند مدل محدود در جهان موجود هستند. از جمله آنها می توان به F-22، F-35 و سوخو پکفا اشاره کرد. جنگنده سوخو پکفا تا کنون به مرز تولید انبوه نرسیده است و البته چین و ژاپن نیز بر روی جنگنده بومی نسل پنجم خود متمرکز هستند. جالب است بدانید که یکی از مشکلات توسعه این جنگنده ها در برنامه نویسی و سیستم عامل های کامپیوتری است. خلبانان این جنگنده را بین نخبه های نیروی هوایی انتخاب کرده و آموزش های فراوانی برای هدایت گران قیمت ترین جت های جهان به آنها داده می شود؛ با این حال این خلبانان تا کنون فاقد یک جت آموزشی نسل پنجم بودند و تنها در جنگنده اصلی قادر به فراگیری کامل دوره های خود بودند.

در همین راستا دو کمپانی مطرح جهان، بوئینگ (Boeing) و ساب (Saab) در یک پروژه مشترک موفق به تولید یک جت آموزشی نسل پنجم شدند. جت آموزشی T-X زین پس جایگزین جت T-38 در زمینه آموزش خلبانان خواهد شد. این جت دو سرنشین و تک موتوره، دارای یک طراحی بسیار مدرن بوده و در دسته بندی جت های نسل پنجم قرار می گیرد. طراحی ارازن قیمت، قابلیت ارتقاء آسان و تولید سریع از جمله ویژگی هایی است که پنتاگون و دیگر کشورهای هم پیمان را برای خرید آن مجاب خواهد کرد. در قسمت دم این جت شاهد طراحی دو قلو مشابه با جنگنده F-18 هستیم. این قابلیت با هدف مانور در حملات از سمت بالا انجام شده است.

پیشبینی می گردد که هر جت T-X تا 10 سال در خدمت باقی بماند. تا کنون دو فروند از جت T-X تولید شده است که در مرحله اولیه رقابت را به نفع خود پایان داده است. در صورتی که این طرح به تائید پنتاگون برسد، 400 فروند از این جنگنده جایگزین T-38 ها خواهد شد. حداقل 350 فروند در مرحله اول سفارش داده خواهد شد. این قرارداد صدها میلیارد دلار ارزش خواهد داشت! جت آموزشی T-X به خوبی نشان می دهد که عمر جنگنده های نسل چهارم رو به پایان است…

جت آموزشی نسل پنجم هم آمد!

دانلود برنامه ایمو