صفحه‌نمایش آیفون 7، بهترین LCD تست‌شده در آزمایشگاه DisplayMate تاکنون

صفحه‌نمایش آیفون 7، بهترین LCD تست‌شده در آزمایشگاه DisplayMate تاکنون

واحد خبر mobile.ir : همچنان در تولید اسمارت‌فون با نمایشگر OLED در جهان پیشتاز بوده و بهترین نمایشگر خود را در به کار برده است. LCDها نیز تکنولوژی نمایشگر دیگری هستند که در ساخت اسمارت‌فون‌ها استفاده شده و آزمایش‌های صورت گرفته توسط کمپانی DisplayMate حاکی از آن است که گوشی‌ هوشمند در بین اسمارت‌فون‌های بررسی‌شده در آزمایشگاه DisplayMate بهترین LCD را دارد.

به نظر می‌رسد نمایشگرهای این پرچمدار واقعا دکتر ری سونیرا (Ray Soneira)، از کارشناسان DisplayMate، را تحت تأثیر قرار داده است.

apple iphone 7 display test by displaymate

کمپانی DisplayMate — که یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های بررسی و کالیبره کردن انواع نمایشگرها، اعم از LCD، LED، OLED، CRT، DLP، پلاسما و … را در اختیار دارد — اخیرا در وب‌سایت اصلی خود به بررسی نمایشگر آیفون 7 و با مطرح کردن این ادعا که آیفون 7 بهترین نمایشگر LCD را در بین دیوایس‌های بررسی‌شده توسط DisplayMate داراست، نمایشگر آیفون 7 را “حقیقتا چشمگیر” نامیده و آن را “پیشرفت بزرگی” در مقایسه با قلمداد می‌کند. به گفته دکتر ری سونیرا، در بررسی آیفون 7 مشخص شد که نمایشگر این دیوایس از حیث دقت رنگ، منتها درجه روشنایی و درجه کنتراست در محیط‌های پرنور، بالاترین رتبه را در بین نمایشگرهای دیگر اسمارت‌فون‌ها به دست آورده است. همچنین نمایشگر آیفون 7 بالاترین نسبت کنتراست را در بین نمایشگرهای LCD از نوع IPS دارا بوده و کمترین میزان بازتاب نور از صفحه را نیز در بین نمایشگرهای سایر گوشی‌های هوشمند به نام خود ثبت کرده است.

به اعتقاد سونیرا، کنتراست و قدرت تصویر در نمایشگر آیفون 7 به گونه‌ای است که”از لحاظ بصری از [یک تصویر] تمام‌عیار غیر قابل تشخیص” بوده و وقتی از زوایای مختلف به صفحه نمایش آن بنگریم، کمترین میزان تغییر رنگ را شاهد خواهیم بود.

دقت رنگ و کم‌مصرف بودن

آیفون 7 از 2 محدوده رنگی — یا در اصطلاح گاموت — بهره می‌برد: یکی محدوده رنگی گسترده جدید DCI-P3 که در تلویزیون‌های 4K به کار می‌رود و دیگری محدوده رنگی قدیمی‌تر و کوچک‌تر sRGB / Rec.709. محدوده رنگی اول یعنی DCI-P3 تا 26 درصد بزرگ‌تر از sRGB است. به گفته DisplayMate هر دو محدوده رنگی با دقت رنگی که “از لحاظ بصری از [یک تصویر] تمام‌عیار غیر قابل تشخیص” است در نمایشگر آیفون 7 پیاده‌سازی شده‌اند و همین امر نمایشگر این دیوایس را “حقیقتا چشمگیر” کرده و موجب شده تا آیفون 7 نسبت به دیگر اسمارت‌فون‌ها از یک “مزیت بزرگ رقابتی” برخوردار شود.

apple iphone 7 display test by displaymate

DisplayMate با اشاره به اینکه نمایشگر آیفون 7 بیشترین میزان دقت رنگ را در بین نمایشگرهای بررسی‌شده توسط این شرکت داشته، این نکته را اضافه کرد که نمایشگر این اسمارت‌فون “به احتمال زیاد به شکل قابل توجهی از هر نمایشگر موبایل، مانیتور، تلویزیون یا تلویزیون UHD” که مصرف‌کنندگان تاکنون داشته‌اند بهتر است. اگر بخواهیم کمی فنی‌تر صحبت کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که آیفون 7 موفق شد در آزمایش‌های DisplayMate خطای رنگ 1.1 در مقیاس JNCD را کسب کند که در بین گوشی‌های تست‌شده از جانب DisplayMate بی‌سابقه بوده است.

با وجود اینکه محدوده رنگی نمایشگر آیفون 7 بیشتر شده، این نمایشگر نسبت به همتای خود در آیفون 6، حدود 7 درصد بیشتر در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. بنا بر آنچه در وب‌سایت DisplayMate آمده، نور پس‌زمینه تقریبا تمامی نمایشگرهای LCD از یک LED آبی با پوشش فسفر زرد تامین می‌شود که تبدیل مقداری از طیف نور رنگ‌های اصلی سبز و قرمز را برعهده دارد در سوی دیگر در LCDهایی که از محدوده رنگ وسیع‌تری برخوردارند (مانند LCD آیفون 7) به منظور تبدیل بهینه نور برای‌ ایجاد رنگ‌های اصلی قرمز و سبز اشباع‌شده و انتخاب‌شده، از فسفرهای قرمز و سبز رنگی استفاده می‌شود که به شکل خاصی تنظیم شده‌اند. همین مسأله باعث می‌شود نور و مصرف انرژی این دست LCDها بهبود یابد.

apple iphone 7 display test by displaymate

روشنایی

بیشترین میزان روشنایی صفحه نمایش آیفون 7 که در بررسی DisplayMate مشاهده شد، معادل 602 کاندلا بر متر مربع — که در اصطلاح “نیت” (nit) نامیده می‌شود — بوده که بالاترین میزان روشنایی در بین نمایشگرهای گوشی‌هایی است که تاکنون توسط DisplayMate مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. ناگفته نماند زمانی که آیفون 7 را در محیطی پرنور در حالت روشنایی خودکار (Automatic Brightness) قرار دهیم، درجه روشنایی تا 705 نیت نیز بالا می‌رود.

apple iphone 7

وقتی در آیفون 7 حالت Automatic Brightness را روشن می‌کنیم، بیشینه روشنایی صفحه خیلی بالاتر می‌رود بنابراین کاربران نمی‌توانند درجه نور در حالت تنظیم دستی (Manual Brightness) را روی مقدار بسیار زیاد قرار دهند چرا که این کار به سرعت مصرف باتری را بالا می‌برد. روشنایی زیاد صفحه تنها در شرایطی نیاز است که نور محیط زیاد باشد، بنابراین با قرار دادن نمایشگر آیفون 7 روی حالت روشنایی خودکار (Automatic Brightness) توانایی دید در نور محیطی زیاد افزایش یافته و همچنین در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی می‌شود.

نسبت کنتراست

طبق ادعای DisplayMate، گوشی آیفون 7 از لحاظ نسبت کنتراست صفحه نمایش در بین سایر اسمارت‌فون‌های مجهز به LCD از نوع IPS سرآمد است. به گفته DisplayMate، نسبت کنتراست نمایشگر آیفون 7 معادل 1762 است که برای نمایشگر یک موبایل بسیار خوب بوده و بالاترین نسبت کنتراستی است که این شرکت در بررسی خود از دیوایس‌های مجهز به IPS LCD مشاهده کرده است. به علاوه، این رقم 26 درصد از کنتراست 1400 — که اپل از آن به عنوان نسبت کنتراست متعارف یاد می‌کند — بزرگ‌تر است. البته ذکر این نکته ضروری است که نسبت کنتراست فقط در نور محیطی کم معنادار خواهد بود، که این حالت به ندرت برای نمایشگرهای موبایل اتفاق می‌افتد. گفتنی است آیفون 7 در مقایسه با دیگر اسمات‌فون‌ها از بالاترین درجه کنتراست در نور محیطی زیاد (137 تا 160) نیز برخوردار است.

بازتاب نور

DisplayMate در بررسی خود از نمایشگر آیفون 7 اظهار کرد که میزان بازتاب نور از سطح این نمایشگر تنها 4.4 درصد بوده که این میزان در بین اسمارت‌فون‌های تست‌شده در آزمایشگاه DisplayMate کمترین حد بازتاب نور از صفحه یک گوشی هوشمند بوده است. البته نباید فراموش کنیم که رکورد کمترین میزان بازتاب نور با 1.7 درصد در اختیار آی‌پد پرو است که نمایشگر 9.7 اینچی آن از پوشش مخصوص ضد بازتاب (anti-reflective) برخوردار است.

اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با تبلت‌ها کوچک‌تر بوده و کاربران معمولا این دیوایس‌ها را در جیب یا کیف خود می‌گذارند. لذا گوشی‌های هوشمند همواره با انواع و اقسام اشیایی در تماس‌اند که ممکن است روی صفحه آنها خط و خش ایجاد کنند. همین مسأله باعث شده که هنوز امکان استفاده از پوشش‌های ضد بازتاب در اسمارت‌فون‌ها فراهم نباشد. برخی کمپانی‌ها در حال کار کردن روی تکنولوژی‌هایی هستند که به واسطه آن بتوانند نمایشگرهایی بسازند که هم در برابر سایش و خراشیدگی مقاوم باشند و هم میزان بازتاب نور کمی داشته باشند اما این کاری چالش‌برانگیز و هزینه‌بر خواهد بود. به علت محدودیت‌های انرژی باتری و مشکلات حرارتی نمی‌توان بیشترین میزان روشنایی یک نمایشگر را زیاده از حد افزایش داد، به همین دلیل می‌توان گفت یکی از نکات کلیدی در جهت بهبود عملکرد نمایشگر در محیط‌های پرنور، تولید نمایشگرهایی است که بازتاب نور کمی داشته باشند.

زاویه دید

DisplayMate عملکرد نمایشگر آیفون 7 از نظر زاویه دید را عالی توصیف کرده و یادآور می‌شود که تغییر رنگ قابل‌توجهی را در این نمایشگر نمی‌بینیم. به گفته DisplayMate نگاه با زاویه به صفحه نمایش آیفون 7 با کم‌ترین میزان تغییر رنگ همراه بوده و این نمایشگر توانسته خطای رنگ 2.1 یا کمتر را در مقیاس JNCD کسب کند.

DisplayMate می‌گوید در زاویه دید 30 درجه، نسبت کنتراست نمایشگر آیفون 7، برای هر دو حالت طولی و عرضی، نزدیک به 1000 بود که این میزان از نسبت کنتراست در بین LCDهایی که DisplayMate بررسی کرده، بی‌نظیر است. این زاویه دید خوب در نتیجه پیکسل‌های دو دامنه‌ای (dual-domain) که به کارگیری آنها از آیفون 6 آغاز شد و در ساخت نمایشگر آیفون 7 نیز به کار رفته حاصل شده است. البته ناگفته نماند نگاه زاویه‌دار به تمام LCDها، افت شدید روشنایی صفحه را در پی خواهد داشت و آیفون 7 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هنگامی که با زاویه 30 درجه به نمایشگر آن بنگریم، روشنایی صفحه حدود 55 درصد کاهش می‌یابد.

با این اوصاف می‌توان گفت پرچمدار جدید اپل، 8 رکورد جدید را در زمینه عملکرد نمایشگر از خود بر جای گذاشته و بنابراین خریداران می‌توانند مطمئن باشند که در این گوشی خبری از نمایشگرهای قدیمی آیفون نیست.

apple iphone 7

اخیرا شایعاتی شنیده شده مبنی بر اینکه اپل در سال 2017 در ساخت آیفون به استفاده از نمایشگرهای OLED روی می‌آورد. دکتر سونیرا به این نکته اشاره می‌کند که نمایشگرهای OLED در مقایسه با LCD برتری‌های فراوانی دارند از جمله اینکه بسیار نازک‌تر و سبک‌تر بوده و حاشیه پیرامونی به مراتب کوچک‌تری دارند و از این رو می‌توان در تولید دیوایس‌هایی با طراحی تقریبا بدون قاب از آنها استفاده کرد. همچنین نمایشگرهای OLED را می‌توان به شکل انعطاف‌پذیر و خمیده طراحی و تولید نمود. دیگر مزایای این نمایشگرها عبارتند از: زمان پاسخ سریع‌تر، زوایای دید بهتر، برخورداری از حالت نمایش همیشه روشن (always-on) و مصرف انرژی کمتر. 

صفحه‌نمایش آیفون 7، بهترین LCD تست‌شده در آزمایشگاه DisplayMate تاکنون