گزارش TrendForce از بازار گوشی‌های هوشمند- رشد 10.4 درصدی در تولید نسبت به سه‌ماهه دوم

گزارش TrendForce از بازار گوشی‌های هوشمند- رشد 10.4 درصدی در تولید نسبت به سه‌ماهه دوم

واحد خبر mobile.ir : شرکت جهانی تحقیقات بازار TrendForce در تاریخ 19 اکتبر 2016 (28 مهر 1395) گزارشی از حجم تولید گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی . مطابق این گزارش، تعداد گوشی‌های تولید‌شده طی این سه‌ماهه با رشدی 10.4 درصدی حدود 350 میلیون دستگاه بوده است که رکورد جدیدی برای امسال محسوب می‌شود.

از میان این تعداد گوشی تولیدشده، حدود نیمی از آنها یعنی 167 میلیون و 528 هزار دستگاه توسط برندهای چینی تولید شده است که رشد پیاپی 18 درصدی را نشان می‌دهد.

samsung galaxy note7

 

که همچنان درگیر عواقب ناشی از مشکلات باتری در است، با سهم بازاری معادل 22.3 درصد در جایگاه نخست قرار دارد. این کمپانی که در سه‌ماهه سوم 2015 نیز برترین تولیدکننده اسمارت‌فون از نظر تعداد گوشی عرضه‌شده به بازار بود، در سه‌ماهه سوم 2016 با کاهش دو درصدی در سهم بازار مواجه شده است. البته حجم گوشی‌های تولیدشده توسط این کمپانی در سه‌ماهه سوم حدود 78 میلیون واحد بوده است که رشد 1.3 درصدی را در مقایسه با سه‌ماهه دوم 2016 نشان می‌دهد. یکی از دلایل این رشد را می‌توان محبوبیت گوشی‌های Galaxy J دانست. این سری گوشی‌های هوشمند با ویژگی‌های چشمگیر و قیمت مقرون به صرفه باعث تقویت عرضه اسمارت‌فون‌های این کمپانی کره‌ای شده‌اند. به‌علاوه، گوشی‌های و ، نیز پرفروش بوده‌اند. با این حال، پیامدهای ناشی از انفجار باتری گلکسی نوت7 و توقف خط تولید این گوشی، کسب‌وکار سامسونگ را در زمینه گوشی‌های هوشمند با بحران مواجه ساخته است. به نظر می‌رسد جمع‌آوری کامل این گوشی هوشمند از بازار و خارج شدن آن از خط تولید، نه‌تنها بر گزارش عملکرد این شرکت در سه‌ماهه چهارم موثر خواهد بود، بلکه عواقب ناشی از آن تا مدتی گریبانگیر این کمپانی است.

trendforce smartphone production volume report in q3 2016

میزان تولید و سهم بازار سازندگان عمده اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم و سوم سال 2016

با داشتن 12.9 درصد از سهم بازار در جایگاه دوم قرار دارد. سهم اپل از بازار گوشی‌های هوشمند نسبت به سه‌ماهه دوم 2016 حدود 2.1 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این کمپانی طی سه‌ماهه سوم، 45 میلیون دستگاه گوشی تولید کرده است که در مقایسه با سه‌ماهه پیشین 5.3 درصد کاهش داشته است. در میان این میزان گوشی تولیدشده، تعداد نسبتا کمی از دو گوشی جدید اپل یعنی و –که طی سه‌ماهه سوم به بازار عرضه شده‌اند– دیده می‌شود. مطابق تحلیل TrendForceعمده تولید این دو گوشی طی سه‌ماهه چهارم 2016 انجام خواهد گرفت. اپل امید دارد که با گسترش عرضه آیفون 7 فروش خود را در سه‌ماهه چهارم 2016 افزایش دهد. به علاوه، با توجه به توقف تولید گلکسی نوت7، به نظر می‌رسد حجم تولید آیفون تا انتهای سال 2016 افزایش قابل توجهی یابد.

apple iphone 7 plus

اپل آیفون 7 پلاس

در سه‌ماهه سوم، با تولید 32 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، رشدی 10.3 درصدی را تجربه کرده است و با داشتن 9.1 درصد از سهم بازار در جایگاه سوم قرار دارد. این کمپانی که در میان تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون جایگاه نخست را به خود اختصاص داده، شاهد کاهش 0.1 درصدی سهم خود از بازار جهانی نسبت به سه‌ماهه دوم 2016 بوده است. اگرچه فروش گوشی پرچمدار به دلیل افزایش فضای رقابتی با دیگر کمپانی‌های چینی تولیدکننده اسمارت‌فون، ضعیف‌تر از حد انتظار بوده اما حجم تولید گوشی توسط این کمپانی روند صعودی داشته است.

huawei p9 camera

هواوی P9

اوریل وو (Avril Wu)، تحلیل‌گر TrendForce درباره رشد تولیدکنندگان چینی گوشی‌های هوشمند می‌گوید: «مجموع حجم تولید برندهای چینی در سه‌ماهه سوم به 168 میلیون واحد رسیده است که افزایش پی‌درپی 18 درصدی را نشان می‌دهد. همانند سه‌ماهه پیشین مجموع حجم تولید برندهای چینی از مجموع حجم تولید برندهای اپل و سامسونگ بیشتر شده است. از این رو نقش برندهای چینی به‌عنوان نیروی محرکه اصلی عرضه گوشی‌های هوشمند در جهان تثبیت شده است.»

برندهای چینی OPPO و Vivo مجددا در این فصل رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و به ترتیب 20.3 و 23 درصد رشد داشته‌اند. OPPO با داشتن سهم بازاری معادل 6.1 درصد در جایگاه چهارم قرار دارد و با افزایش سهم بازار از 5.6 درصد در سه‌ماهه دوم 2016 به 6.1 درصد در سه‌ماهه سوم، در میان برندهای چینی یکی از بیشترین رشدها را نسبت به سه‌ماهه گذشته داشته است. به نظر می‌رسد این دو شرکت چینی بهترین دستاورد را در بازار گوشی‌های هوشمند طی سال 2016 داشته‌اند.

شرکت OPPO به لطف موفقیت پرچمدار خود یعنی R9 و دوربین ارتقاءیافته آن و Vivo نیز با گوشی پرچمدار جدید خود توجه کاربران را به خود جلب کرده‌اند.

oppo r9 r9 plus

Oppo R9 و R9 Plus

اوریل وو (Avril Wu) درباره OPPO و Vivo معتقد است که این دو کمپانی با تمرکز بر بازار داخلی و تقویت شبکه‌های فروش خود در شهرهای کوچک و دور از مرکز چین جایگاه خود را در میان تولیدکنندگان اسمارت‌فون بهبود بخشیده‌اند. این دو برند براساس استراتژی‌های خود رشد قابل توجهی را در سال 2016 تجربه کرده‌اند. امری که پیش از این نیز موسسه تحقیقاتی IDC به آن اشاره کرده بود.

با 5.7 درصد از سهم بازار و رشد 0.3 درصدی و BBK/vivo با 5.2 درصد از سهم بازار و رشد 0.5 درصدی به ترتیب در مکان‌های پنجم و ششم تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم 2016 قرار دارند.

کمپانی ال‌جی فروش اسمارت‌فون را که در نیمه اول سال 2016 عرضه شد، پایین‌تر از حد انتظار ارزیابی کرد. اما دیگر پرچمدار این کمپانی یعنی در بازار گوشی‌های هوشمند موفق عمل کرده است. حجم تولید ال‌جی در سه‌ماهه سوم 2016، حدود بیست میلیون واحد بوده که نشانگر رشد پیاپی 17.6 درصدی است. علاوه بر این، پس از مشکلات پیش‌آمده در خصوص گوشی‌های نوت7، ال‌جی خبر از افزایش سفارشات برای اسمارت‌فون V20 خود از سوی کمپانی‌های مخابراتی داده است. به این ترتیب با تضمین ارتباط با مشتریان در حوزه صنعت مخابرات، ال‌جی می‌تواند منتظر رشد چشمگیری در عرضه اسمارت‌فون‌ها طی سه‌ماهه چهارم 2016 باشد.

lg v20

LG V20

حجم تولید گوشی هوشمند در سه‌ماهه سوم 2016 نیز رشدی بیش از بیست درصد داشته و بهترین سه‌ماهه این شرکت در سال 2016 بوده است. سهم لنوو در بازار چین، رشد 0.4 درصدی را نشان می دهد که باعث شده این شرکت از رتبه پنجم در سه‌ماهه دوم 2016 به رتبه چهارم در سه‌ماهه سوم ارتقا یابد. البته رقابت شدیدی در بخش گوشی‌های میان‌رده و اسمارت‌فون‌های ارزان‌ قیمت و ساده (Low-End) در بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم وجود خواهد داشت. به علاوه، لنوو در فروش فبلت که مبتنی بر تانگو –پلتفرم واقعیت افزوده گوگل– است نیز چندان موفق عمل نکرده است. از این رو، به نظر می‌رسد این کمپانی با کاهش احتمالی حجم تولید در سه‌ماهه چهارم مواجه شود.

lenovo phab 2 pro

لنوو Phab 2 Pro

نیز با کاهش 2.3 درصدی از سهم بازار چین، در جایگاه پنجم قرار دارد. این کمپانی در سه ماهه سوم سال 2016 محصول چشمگیری ارائه نکرده و مغلوب رقبای داخلی خود شده است.

نگاهی کلی به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در چین نشان می‌دهد که پنج برند چینی هواوی، OPPO، vivo، لنوو و شائومی در مجموع نزدیک به 62 درصد از سهم بازار این کشور را در اختیار دارند.

trendforce smartphone production volume report in q3 2016

حجم تولید برندهای چینی سازنده اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم و سوم سال 2016

با خروج گلکسی نوت7 از چرخه تولید، بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید تصمیم دارند که از خلأ موجود استفاده کنند. در این میان، گوگل نیز در تلاش خواهد بود تا از فرصت به ‌وجود آمده استفاده نماید و با گوشی‌های سری Pixel جایگاه خود را در بازار گوشی‌های هوشمند ترمیم نماید. البته تحلیلگران TrendForce معتقدند که با توجه به کمبود عرضه پنل AMOLED در بازار، گوگل قادر نیست تولید گوشی‌های و را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و حجم گوشی‌های تولید شده پیکسل تا پایان سال 2016 کمتر از دو میلیون واحد خواهد بود. 

گزارش TrendForce از بازار گوشی‌های هوشمند- رشد 10.4 درصدی در تولید نسبت به سه‌ماهه دوم