آشنایی با فناوری Android Auto – حرکت در جاده هوشمندی

آشنایی با فناوری Android Auto – حرکت در جاده هوشمندی

واحد خبر mobile.ir : استفاده از گوشی موبایل برای مسیریابی و یا گوش دادن به موسیقی در اتومبیل این روزها به امری عادی و متداول در بین بسیاری از افراد بدل شده است؛ توانایی گوشی‌های هوشمند در تبادل اطلاعات با ماهواره‌های مسیریابی از یک سو و فضای ذخیره‌سازی بالا و امکان دسترسی به سرویس‌های آنلاین پخش موسیقی از سوی دیگر، اسمارت‌فون‌ها را به ابزاری مناسب از این نظر تبدیل کرده است اما گوشی‌های موبایل نیز برای تبدیل شدن به ایده‌آل‌ترین ابزار ممکن در یک اتومبیل با مشکلات مشخصی از جمله صفحه‌نمایش نچندان بزرگ و محدودیت‌های دسترسی از سوی سرنشینان و راننده روبرو بوده و به ویژه در یک استفاده طولانی‌مدت در یک اتومبیل در حال حرکت آن‌هم از سوی راننده چندان کاربری و حتی امن به نظر نمی‌رسند.

android auto technology overview

Android Auto چیست؟

پلتفرم Android Auto راه‌حل هوشمندانه گوگل برای ترکیب قابلیت‌های برتر یک گوشی هوشمند اندرویدی با امکانات و ارگونومی کنسول‌های صوتی و تصویری حاضر در یک اتومبیل است. این پروژه نخستین بار در جریان کنفرانس توسعه‌دهنده‌‌گان گوگل موسوم به Google I/O در سال 2014 مطرح شد و نخستین ورژن اپلیکیشن آن چندی بعد در مارچ 2015 در دسترس قرار گرفت. هدف از این پروژه دسترسی به امکانات مهم مورد نیاز در طول رانندگی از قبیل مسیریابی، پخش موسیقی، پاسخ دادن به تماس و پیام‌ها، اجرا کردن برخی اپلیکیشن‌های خاص و جست‌وجوی اینترنتی از طریق سیستم تصویری حاضر در خودرو (موسوم به Head Unit) بدون نیاز به استفاده از گوشی موبایل و جلوگیری از ایجاد خطر برای سرنشینان است.

android auto technology overview

در حال حاضر 28 خودروساز بزرگ دنیا در اتحاد مشترکی برای تولید اتوموبیل‌های جدید خود با این فناوری هستند و با اینکه اتوموبیل‌های فعلی نیز هنوز به صورت گسترده با Android Auto تولید نمی‌شوند اما انتظار می‌رود تا در طی چند سال آینده این پلتفرم به گزینه ثابتی در لیست آپشن‌ خودروهای مدرن تبدیل شود. نکته جالب‌تر در این میان ساخته شدن یونیت‌های مبتنی بر Android Auto توسط شرکت‌های جانبی فعال در زمینه صوتی و تصویری از جمله کنوود و پایونیر است؛ به بیان دیگر برای در اختیار داشتن یک سیستم پیشرفته Android Auto به جز خرید یک اتوموبیل گران‌قیمت و پیشرفته گزینه دیگری یعنی تهیه یک سیستم جداگانه از برندهای معتبر و نصب آن در خودرو نیز در اختیار کاربران قرار دارد. البته این نمونه‌های جداگانه معمولا از قیمت‌های بسیار بالاتری در مقایسه با هد یونیت‌های معمول برخوردارند.

android auto technology overview

Android Auto چگونه کار می‌کند؟

فارغ از اینکه یک اتوموبیل جدید خریداری کنید و یا از برندهای جانبی یک هد یونیت منطبق با اندروید Auto را در خودروی خود نصب کنید شیوه کار و کانسپت اولیه این سیستم، با تفاوت خاصی همراه نمی‌شود. تمامی سیستم‌های مبتنی بر Android Auto از یک صفحه‌نمایش بزرگ لمسی با امکان دسترسی سریع و بلافاصله به گزینه‌هایی همچون وضعیت آب و هوا، مسیریابی بر پایه نقشه و آخرین آهنگ پخش شده تشکیل شده‌اند و اینترفیس منویی آنها نیز به گوشی‌های موبایل اندرویدی شباهت کامل دارد. در پایین صفحه‌نمایش سیستم‌های Android Auto نیز دکمه‌های لمسی برای دسترسی به اپلیکیشن‌های Maps، تماس و موسیقی همراه با دکمه Home و کلید خروج از Android Auto در نظر گرفته شده است.

android auto technology overview

Android Auto برخلاف تصوری که از ترکیب آن در ذهن ایجاد می‌شود یک سیستم مستقل و جدا از گوشی موبایل نبوده و عملکرد آن تقریبا به طور کامل به گوشی موبایل اندرویدی وابسته است؛ گوشی موبایل از طریق پورت USB به هد یونیت متصل می‌شود و همزمان از طریق بلوتوث نیز به این مجموعه اتصال پیدا می‌کند. نوع اتصال Android Auto به گوشی موبایل بسته به استفاده کاربران متفاوت بوده و به عنوان مثال برای پخش موسیقی از پورت USB و برای برقراری تماس از بلوتوث استفاده می‌شود نکته جالب اینکه در تمامی این مدت به دلیل اتصال از طریق USB، باتری گوشی شارژ می‌شود.

android auto technology overview

Android Auto همچون به یک اپلیکیشن جداگانه در گوشی موبایل کاربران نیز نیاز دارد؛ این اپلیکیشن که به همین نام نیز شناخته می‌شود پس از نصب روی اسمارت‌فون‌های دارای به بالا عملیات جفت شدن و Pairing گوشی از طریق بلوتوث و اتصال USB با هد یونیت اتوموبیل را به صورت خودکار انجام می‌دهد. پس از تکمیل این مراحل گوشی موبایل عملا به ابزاری بدون استفاده در اتوموبیل تبدیل می‌شود چرا که در صفحه‌نمایش موبایل تنها Android Auto به نمایش درآمده و به جز دکمه‌های Home و back هیچ المان دیگری در گوشی موبایل در دسترس نیست. این نکته با اینکه در ابتدا آزاردهنده خواهد بود اما در عمل به دلیل اجبار راننده به معطوف کردن تمامی توجهات خود به جاده و استفاده نکردن از موبایل بسیار هوشمندانه نیز به نظر می‌رسد.

android auto technology overview

گزینه‌های ایمنی Android Auto حتی از این نیز فراتر می‌رود و به عنوان نمونه این سیستم تنها سه بار اجازه اسکرول به کاربران در لیست آهنگ‌ها و اپلیکیشن‌های مشابه را داده و پس از این لحظه تنها در صورتی که ماشین در حالت ایستاده بوده و ترمز دستی کشیده شده باشد می‌توان به حرکت و جست‌وجو در لیست ادامه داد. Android Auto اما با وجود این محدودیت (که به خصوص هنگام یافتن یک آهنگ که در انتهای لیست قرار گرفته مشکل‌آفرین خواهد بود) راه‌کار نسبتا ساده‌ای را برای دسترسی به تمامی آنچه در یک اتوموبیل در حال حرکت به آن نیاز داریم فراهم آورده است : کنترل صوتی.

در هر حالتی درهنگام استفاده از این سیستم تنها کافی‌ست آیکون همیشه حاضر میکروفون در کناره صفحه‌نمایش را لمس کرد و سپس از سیستم برای پخش یک آهنگ خاص، مسیریابی به یک مقصد مشخص و یا حتی جست‌وجو اینترنتی استفاده کرد.

محدودیت‌ها و مشکلات پیش روی Android Auto

همانند هر سیستم نوپای دیگری، Android Auto نیز با مشکلات و محدودیت‌های مشخصی روبروست که شاید مهم‌ترین آنها شیوه اجرای کنترل صوتی در آن باشد؛ در این پلتفرم نیز همانند هر دستیار صوتی دیگری که برای کاربران بومی یا اصطلاحا native طراحی شده است شرایط دشواری برای تفهیم درست کلمات ادا شده از سوی کاربران غیر native وجود دارد و طبیعتا سر و صدای بیشتر داخل خودرو نیز این شرایط را دشوارتر خواهد کرد. البته با افزایش دقت سیستم و کاهش میزان اشتباهات شرایط بهتری نسبت به چند سال گذشته در این زمینه ایجاد شده و بی‌شک در سال‌های پیش رو سیستم کنترل صوتی Android Auto نیز به شرایط ایده‌آل نزدیک‌تر می‌شود.

android auto technology overview

دومین مشکل این سیستم نیز مطمئنا به قیمت آن تعلق دارد این سیستم نه‌تنها در بازارهای داخلی، کمیاب و گران‌قیمت است بلکه حتی در بازارهای جهانی و با وجود فروشندگان مختلف در فروشگاه‌های بین‌المللی نیز با قیمت بالایی در دسترس قرار دارد. تهیه یک نمونه ارزان‌قیمت‌تر این رده نیز چندان چاره‌ساز نخواهد بود چرا که اغلب نمونه‌های ارزان‌قیمت از پنل‌های با زاویه دید محدود و فناوری‌ قدیمی تاچ مقاومتی بهره می‌برند. با وجود این قیمت بالا چه دلیلی برای هزینه کردن برای یک یونیت Android Auto گران‌قیمت در حضور یک گوشی موبایل نسبتا بزرگ و یک داک ارزان‌قیمت برای اتصال در داشبورد اتوموبیل وجود دارد؟

android auto technology overview

تفاوت‌های Android Auto و یک گوشی موبایل

این سوال‌ شاید برای بسیاری از کاربران هنگام مقایسه سیستم Android Auto با یک گوشی موبایل عادی ایجاد شود؛ یک گوشی موبایل به خصوص در نمونه‌های جدید امروزی از یک صفحه‌نمایش‌ بزرگ 5.5 تا 6 اینچی برخوردار است، دستیار صوتی کاملی به لطف Google Now در آن وجود دارد، به سادگی از طریق بلوتوث به سیستم صوتی ماشین برای پخش آهنگ متصل شده و اپلیکیشن Maps نیز به خوبی وظیفه مسیریابی را در آن انجام دهد. این شباهت‌ها با اینکه روی کاغذ نیاز به هد یونیت Android Auto را کاملا از میان می‌برد اما در عمل شرایط معمولا به همین خوبی نیز پیش نمی‌رود؛‌ در اولین گام تقریبا تمامی هد یونیت‌های Android Auto دارای صفحه‌نمایشی کاملا بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین گوشی‌های موبایل فعلی بازار بوده و با سایز 7 اینچی و بالاتر خوانایی و دسترسی بسیار بهتری را ارائه می‌کنند. اختلاف 1 تا 1.5 اینچی این اندازه با گوشی‌های موبایل معمول ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد اما در عمل این اختلاف کاملا حس می‌شود.

android auto technology overview

نکته بسیار مهم دیگر توجه به نوع کاربری یک گوشی موبایل است؛ یک گوشی موبایل برای استفاده در حالت‌های عادی نظیر نشستن، ایستادن و راه‌رفتن در حالی که توجه کاربر کاملا به آن معطوف است طراحی شده در حالی که Android Auto کاملا برای استفاده در اتوموبیل بهینه‌سازی شده و دقیقا برخلاف یک گوشی موبایل به گونه‌ای طراحی که کمترین توجه به آن و بیشترین توجه به چیزی نیاز است که در یک اتوموبیل در حال حرکت اهمیت دارد : جاده

در صورتی که از موبایل خود در اتوموبیل تنها برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید احتمالا نیاز چندانی به هد یونیت‌های گران‌قیمت Android Auto وجود نخواهد داشت اما اگر موارد استفاده دیگری همچون مسیریابی، اجرای برنامه‌های مختلف، کنترل صوتی، پاسخ به تماس و پیام و مواردی از این دست در لیست کاربردهای مورد انتظار از یک گوشی موبایل در اتوموبیل جای داشته باشد شرایط کاملا متفاوت بوده و محدودیت‌های یک گوشی موبایل حتی پیشرفته‌ترین نمونه آن نیز به سرعت آشکار می‌شود. در این میان جدا از سایز کوچک‌تر صفحه‌نمایش که خواندن اطلاعات را مشکل کرده و حتی می‌تواند برای راننده و سرنشینان خطرآفرین نیز باشد شرایط بغرنج دیگری نیز پیش روی گوشی‌های موبایل قرار دارد. تقریبا تمامی گوشی‌های موبایل با اتصال دائم به شارژر اتوموبیل و پخش همزمان موسیقی و مسیریابی ماهواره‌ای به میزان بسیار زیادی داغ می‌شوند که این گرما در طی روز به دلیل قرار گرفتن گوشی‌ها در گرم‌ترین نقطه ممکن درون ماشین یعنی داشبورد اتوموبیل کاملا تشدید شده و به ناچار به هنگ کردن، ریستارت و خاموش شدن و یا حتی آسیب رسیدن به گوشی می‌انجامد.

بنابراین نگفته پیداست که حین انجام چند کار مختلف به خصوص در طولانی‌مدت حساب چندانی روی گوشی‌های موبایل حتی در گران‌قیمت‌ترین حالت ممکن نیز نمی‌توان کرد و Android Auto رقیبی دست‌نیافتنی در این حالت به حساب می‌آید. یک خبر خوشایند برای تمامی کاربران موبایل که در جریان کنفرانس اعلام شد، ارائه اینترفیس کامل Android Auto برای گوشی‌های موبایل در آینده نزدیک است که در صورت تحقق یافتن می‌تواند بسیاری از این مشکلات را به دست فراموشی سپرده و با هزینه‌ای اندک این سیستم را به درون تمامی خودروها منتقل کند. البته همچنان مسئله صفحه‌نمایش کوچک‌تر و مشکلات ایجاد شده برای موبایل در برخورد با گرمای داشبورد در این روش نیز ظاهرا به قوت خود باقی خواهد ماند.

آیا Android Auto ارزش هزینه بالا را دارد؟

android auto technology overview

با در کنار هم قرار دادن قیمت بسیار بالای این سیستم و این خبر که گوگل قرار است تا پایان سال 2016 این فناوری را به گوشی‌های موبایل منتقل کند ممکن است به سادگی به نفع گوشی‌های موبایل برای استفاده در اتوموبیل‌ و به ضرر Android Auto سخن بگوییم اما توجه به موارد گفته شده در مورد امکانات این سیستم و میزان ایمنی آن جهت حفظ سلامت سرنشینان و محدودیت‌های کاملا تعیین‌کننده یک گوشی موبایل هنگام استفاده فول تایم از آن در اتوموبیل برای گوش دادن به موسیقی، اجرای برنامه‌ها، پاسخ به تماس و مسیریابی می‌تواند در انتخاب مابین این دو گزینه کاملا موثر واقع شود. میزان بودجه اختصاص یافته کاربران برای ارتقا امکانات اتومبیل و هزینه‌های جانبی در این زمینه نیز نقش ویژه‌ای در انتخاب نهایی در این رده ایفا می‌کند. بدین‌ترتیب اگر قصد خرید یک اتوموبیل جدید و پیشرفته را دارید تقریبا هیچ دلیلی برای صرفنظر کردن از آپشن Android Auto در آن وجود ندارد و در صورتی‌که در بازار به دنبال یک هد یونیت پیشرفته برای اتوموبیل فعلی‌تان هستید نیز می‌توان با یکی دو ماه پس‌انداز بیشتر دیوایسی کاملا کاربردی و مدرن را برای راحتی و ایمنی بیشتر در سفر تهیه کرد.  

آشنایی با فناوری Android Auto – حرکت در جاده هوشمندی