پتنت اپل برای هدفون‌های مجهز به سنسورهای زیست‌سنجی

پتنت اپل برای هدفون‌های مجهز به سنسورهای زیست‌سنجی

واحد خبر mobile.ir : کمپانی در روز سه‌شنبه 15 نوامبر 2016 (25 آبان 1395) پتنتی را تحت عنوان “سیستم مانیتورینگ ورزشی برای هدفون‌ها، ایربادها و/یا هدست‌ها” در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) به . این پتنت که با شماره 9,497,534 در USPTO ثبت شده، تقریبا مشابه پتنتی با همین عنوان است که در سال 2014 توسط اپل به ثبت رسیده بود و می‌توان آن را ورژن جدید پتنت قبلی نامید. به گفته اپل، ورژن جدید در مقایسه با ورژن قبلی بهبود یافته و جزئیاتی به آن اضافه شده که نشان می‌دهد اپل ممکن است برخی از عناصر تکنولوژی توصیف‌شده را در یکی از محصولات آتی خود — که به احتمال زیاد نسل بعدی AirPod است — به کار گیرد.

apple health monitoring airbuds with biometric sensors patent

سیستم مانیتورینگ تناسب‌اندامی که اپل در این پتنت از آن یاد می‌کند، پکیج پیشرفته‌ای از حسگرهای زیست‌سنجی است که می‌تواند معیارهای فیزیولوژیک متنوعی، از جمله دما، ضربان قلب و سطح تعریق، را اندازه‌گیری کند. همانند بسیاری از دیوایس‌های پوشیدنی با سنسورهای یکپارچه (از جمله )، این دیوایس نیز — که به شکل ایرباد طراحی شده — داده‌های زیست‌سنجی را به 2 شیوه اندازه‌گیری می‌کند: یکی از طریق تماس با پوست از داخل گوش و دیگری از طریق فعالیت حرکتی که توسط شتاب‌سنج‌های به کار رفته در خود دیوایس اندازه‌گیری می‌شود.

پتنت جدید اپل حاوی مجموعه جدیدی از به‌روزرسانی‌های پتنت قبلی است و نشان می‌دهد اپل روی نوع پیشرفته‌ای از تکنولوژی کار می‌کند که می‌تواند در AirPodها به کار گرفته شود. باید توجه داشت که در ورژن قدیمی این پتنت، دیوایس با استفاده از حرکات سر کاربر کنترل می‌شد، اما به نظر می‌رسد اپل متوجه این موضوع شده که هیچکس نمی‌خواهد موقع ورزش سرش را به سمت راست و چپ (یا جلو و عقب) حرکت دهد. لذا در ورژن جدید پتنت اپل بر ورودی‌های لمسی و صوتی تأکید شده است.

در ورژن جدید پتنت، کاربر می‌تواند به منظور در دست گرفتن کنترل‌های سیستم — مثل عوض کردن ترک‌های موزیک یا راه‌اندازی — مستقیما با قسمت‌های حساس به لمس دیوایس ارتباط برقرار کند. گزینه دیگر آن است که کاربر دستورهای مورد نظرش را در میکروفونی که برای این منظور تعبیه شده بازگو کند. در این صورت، دستورهای صوتی مذکور به شکل onboard و توسط خود دیوایس پردازش شده و یا دیوایس میزبانی — مثل آیفون — مسئولیت پردازش دستورهای صوتی را بر عهده می‌گیرد.

apple health monitoring airbuds with biometric sensors patent

پلتفرم هدفونی که در این پتنت توصیف شده، شباهت زیادی به هدفون‌های بی‌سیم AirPod دارد که به ‌تازگی در ماه سپتامبر . گفتنی است، علاوه‌ بر مجموعه اسپیکر و میکروفونی که در اکثر هدست‌های توگوشیِ (in-ear) اسمارت‌فون‌ها دیده می‌شود، در داخل AirPodها سنسورهای مادون قرمز و حرکتی نیز تعبیه شده که کار آنها کنترل عملکردهای مختلف سیستم است.

به عنوان مثال، زمانی که سنسورهای مادون قرمز تشخیص دهند که هدفون از گوش کاربر بیرون آمده، Airpodها به طور مستقل خاموش می‌شوند. شتاب‌سنج‌های به کار رفته در خود دستگاه نیز که کنترل ضربه‌ها را بر عهده دارند باعث فعال‌سازی Siri شده و متعاقبا برای کنترل پخش موزیک، تنظیمات صدا و دیگر موارد نرم‌افزاری از آنها استفاده می‌شود.

گفتنی است، بنا بر آنچه در سند این پتنت آمده، سنسور زیست‌سنجی در 3 جا می‌تواند تعبیه شود: 1) در خود هدفون 2) در آن بخشی که به هدفون ضمیمه شده و پشت گوش کاربر قرار می‌گیرد 3) در سیم، که از هدفون فاصله دارد. در هر سه حالت متصور برای محل قرارگیری سنسورها، عملکرد دیوایس یکسان خواهد بود، اما تنها دو حالت اول با مفهومی که اپل از AirPodها در نظر دارد، مطابقت می‌کند چرا که وجود سیم در دستگاه با ایده هدفون‌های بی‌سیم اپل در تضاد است.

apple health monitoring airbuds with biometric sensors patent

تمام موارد فوق در حد یک ایده بوده و احتمالا تا عملی شدن فاصله زیادی دارند. اینکه اپل قصد دارد هدفون‌های بی‌سیم AirPod را به مکانیسم مانیتورینگ ورزش و سلامت مجهز کند یا خیر، هنوز مشخص نیست. البته باید توجه داشت که هرچند تجهیز هدفون‌ به مجموعه سنسورهای پیشرفته‌تر از نظر فنی امکان‌پذیر است، اما پیاده کردن این ایده بسیار دشوار به نظر می‌رسد. با توجه به مشکلاتی که قبلا در تولید AirPodها شاهد بودیم، بعید است که تکنولوژی پیشرفته یاد شده بتواند به این زودی‌ها راهی هدفون‌های اپل شود.

در پایان گفتنی است درخواست برای ورژن جدید پتنت اپل در مارچ 2015 به USPTO ارائه شده بود و نام کریستوفر پرست (Christopher Prest) به همراه کوین سی. هول‌وارث (Quin C. Hoellwarth) به عنوان مخترعین این پتنت به چشم می‌خورد.  

پتنت اپل برای هدفون‌های مجهز به سنسورهای زیست‌سنجی