پوشش فوق آب‌گریز، نوآوری جدید سامسونگ در خلق نمایشگرهای مدرن

پوشش فوق آب‌گریز، نوآوری جدید سامسونگ در خلق نمایشگرهای مدرن

واحد خبر mobile.ir : بدون شک یکی از بزرگ‌ترین سازندگان نمایشگر در بازار اسمارت‌فون به شمار می‌رود. این غول کره‌ای برخی از بهترین صفحه‌های نمایش با اندازه کوچک را برای محصولات الکترونیکی تولید کرده و بعید است کمپانی دیگری بتواند به این زودی‌ها بر سلطه سامسونگ در بازار نمایشگرها خاتمه دهد. اما سامسونگ برای حفظ این جایگاه، به نوآوری‌های خود در این زمینه ادامه داده و همواره با اضافه کردن امکانات و کارکردهای جدید، محصولات خود را ارتقا داده است.

آخرین پتنتی که توسط این شرکت کره‌ای ثبت شده، به نمایشگرها و واکنش آنها به آب مربوط می‌شود.

samsung licences transparent superhydrophobic glass coatings

کمپانی سامسونگ اخیرا تکنولوژی جدیدی تحت عنوان “غشای فوق آب‌گریزِ [از نظر] بصری شفاف” (optically clear superhydrophobic film technology) را در آزمایشگاه ملی اوک ریج (ORNL) — وابسته به وزارت نیروی ایالات متحده — . هدف این تکنولوژی، بهبود هرچه بیشتر عملکرد نمایشگرهای شیشه‌ای در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر دیوایس‌های الکترونیکی عنوان شده است.

اساسا نمایشگرهایی که با این تکنولوژی تولید می‌شوند، علاوه بر دفع آب می‌توانند گرد و غبار را نیز از سطح نمایشگر دفع کنند. این فناوری همچنین بازتاب نور از سطح صفحه نمایش را کاهش داده و در برابر اثر انگشت و لکه بسیار مقاوم است. به گفته آزمایشگاه ملی اوک ریج، این تکنولوژی جدید حاصل 3 سال کار تحقیقاتی است.

تولگا آیتاگ (Tolga Aytug)، یکی از مخترعین این تکنولوژی، این ویژگی‌ها را مدیون لایه نانوساختار نازک و پرمنفذ این غشای شیشه‌ای دانسته و معتقد است که این خصوصیات زمینه تجاری شدن این فناوری را فراهم خواهند کرد.

اما سطح فوق آب‌گریز دقیقا چیست؟ پاسخ، روی کاغذ، ساده است: برای اینکه یک سطح فوق آب‌گریز باشد، زاویه تماسی قطره آب از آن سطح باید بیش از 150 درجه باشد. وب‌سایت آزمایشگاه ملی اوک ریج، زاویه تماسی پوشش آب‌گریزی که در این آزمایشگاه تولید شده را بین 155 و 165 درجه اعلام کرده است. بنابراین آب به معنای واقعی کلمه پس از برخورد با این پوشش، به حالت جهش از سطح آن برگشته و همراه با خود ذرات گرد و غبار موجود را نیز بر می‌دارد.

samsung licences transparent superhydrophobic glass coatings

برای توسعه تکنولوژی فوق آب‌گریز، تیم تحقیقاتی آزمایشگاه ملی اوک ریج یک غشای نازک شیشه‌ای را به عنوان پوشش روی یک سطح شیشه‌ای قرار داده و با حرارت دادن پوشش شیشه‌ای، موفق شد این سطح را به ساختاری دو ماده‌ای تبدیل کند. طی یک فرآیند قلم‌زنی — یا در اصطلاح etching — در برخی نقاط انتخاب‌شده، شبکه‌ای سه بعدی و پرمنفذ از شیشه با درجه خلوص بالای سیلیس — موسوم به high-silica — تولید می‌شود که در مقیاس بسیار کوچک شباهت زیادی به مرجان دارد. همین فرآیند است که ویژگی‌های دافع آب بودن و ضد انعکاس نور را در این پوشش ایجاد می‌کند.

samsung licences transparent superhydrophobic glass coatings

علاوه بر محصولات الکترونیکی، از این تکنولوژی می‌توان در پنل‌های خورشیدی، لنزها، ردیاب‌ها، پنجره‌ها و بسیاری از محصولات دیگر نیز بهره برد. ناگفته نماند سامسونگ فقط مجوز تولید این پوشش در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها را کسب کرده است.

سامسونگ که سابقه تولید گوشی‌های مقاوم در برابر آب را دارد، با اضافه کردن یک پوشش آب‌گریز به نمایشگرهای این گوشی‌ها می‌تواند فروش آنها را بیشتر نماید. البته هنوز مشخص نیست سامسونگ این تکنولوژی را در چه زمانی و در کدام یک از محصولات خود به کار خواهد گرفت.  

پوشش فوق آب‌گریز، نوآوری جدید سامسونگ در خلق نمایشگرهای مدرن