گزارش مالی لنوو از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر – ادامه سلطه لنوو بر بازار PC

گزارش مالی لنوو از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر – ادامه سلطه لنوو بر بازار PC

واحد خبر mobile.ir : کمپانی در روز پنج‌شنبه 3 نوامبر 2016 (13 آبان 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2016 — منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2016 این شرکت، پایان یافته در 30 سپتامبر — . طبق این گزارش، درآمد لنوو در این مدت 11.2 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد کاهش داشته، اما در مقایسه با درآمد این کمپانی در سه‌ماهه منتهی به ژوئن (نخستین سه‌ماهه مالی 2016 لنوو)، 12 درصد رشد کرده است. سود قبل از کسر مالیات در این سه‌ماهه برابر با 168 میلیون دلار بوده که در قیاس با زیان 842 میلیون دلاری که لنوو در سومین فصل از سال 2015 متحمل شده بود، از تحولی چشمگیر حکایت دارد.

lenovo q2 2016 financial report

همچنین در سه ماهه اخیر لنوو به سود خالص 157 میلیون دلار دست پیدا کرده که نشان‌دهنده عملکرد فوق‌العاده لنوو در فصل اخیر است، چرا که این کمپانی در مدت مشابه سال قبل زیان خالصی معادل 714 میلیون دلار را به بار آورده بود. به گفته لنوو ارزش این نتایج مالی قدرتمند زمانی مشخص می‌شود که بدانیم صنعت در حال حاضر شرایطی چالش‌برانگیز برای شرکت‌ها دارد، چون از یک طرف هر دو بازار PC و تبلت با کسادی مواجه شده و از طرف دیگر رشد بازارهای اسمارت‌فون و سِرور نیز نسبتا کم بوده است.

یانگ یوانکینگ (Yang Yuanqing)، رییس هیئت مدیره و مدیر عامل لنوو، در توصیف عملکرد شرکت در سه ماهه اخیر می‌گوید: «شرایط بازار چالش‌برانگیز باقی ماند، ولی ما به نتایج مطمئنی دست یافتیم. کسب‌وکار PCSD ما [شامل رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها] پیشتازی و سودآوری قدرتمند خود را حفظ کرده، کسب‌وکار موبایل ما با رشد فصل به فصل عرضه و بهبود در حاشیه سود همراه بوده و کسب‌وکار مرکز داده‌های ما به شکل فعالی در حال اداره کردن چالش‌های خود است. به‌علاوه، ما چندین نفر از نخبه‌های برتر صنعت را به مجموعه لنوو اضافه کرده و به قدرتمند نمودن تیم راهبری خود ادامه می‌دهیم. ما برای رسیدن به دستاوردهای جدید، به چشم‌انداز، استراتژی و توانایی گروه خود اطمینان داریم.»

lenovo tab 10 1

سود ناخالص (Gross Profit یا درآمد پس از کسر هزینه کالاهای فروخته شده) لنوو در سه ماهه سوم سال 2016 — با حاشیه سود 14.3 درصد — برابر با 1.6 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 2 درصد افزایش داشته است. همچنین طی این مدت لنوو به سود عملیاتی (Operating Profit یا درآمد پس از کسر هزینه‌های کالاهای فروخته و هزینه‌های اجرایی) 215 میلیون دلاری دست یافته که در مقایسه با زیان عملیاتی که در سومین فصل از سال 2015 به میزان 784 میلیون دلار متحمل شده بود، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. سود پایه هر سهم برای لنوو طی سه‌ماهه اخیر در حدود 1.42 سنت آمریکا (یا 11.01 سنت هنگ‌کنگ) اعلام شده و رقم بدهکاری این کمپانی تا پایان سپتامبر سال جاری میلادی معادل 77 میلیون دلار عنوان شده است. ناگفته نماند هیئت مدیره لنوو سود سهام قابل پرداخت به سهامداران را موقتا 6 سنت هنگ‌کنگ به ازای هر سهم اعلام نموده است.

پیوستن سه مدیر جدید به مجموعه لنوو

علاوه بر اعلام نتایج مالی سه‌ماهه اخیر، لنوو در 3 نوامبر از پیوستن 3 مدیر جدید به تیم راهبری این شرکت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این انتصابات مسیر پیش روی لنوو برای تبدیل به یک کمپانی Device + Cloud را هموارتر نماید. کرک اسکاگن (Kirk Skaugen)، که قبلا سمت معاون ارشد گروه‌های رایانش مشتری (Client Computing)، مرکز داده‌ها و سیستم‌های متصل در شرکت اینتل را بر عهده داشت، به‌تازگی به عنوان معاون اجرایی و رئیس بخش DCG (گروه مرکز داده‌ها) در لنوو منصوب شده است. همچنین، لورا کواتلا (Laura Quatela)، که در گذشته به عنوان معاون اجرایی بخش مالکیت معنوی در کمپانی فرانسوی آلکاتل-لوسنت و مدیر ارشد حقوقی در شرکت چند ملیتی ایستمن کُداک مشغول به کار بوده، سمت مدیر ارشد حقوقی و معاون ارشد را در لنوو عهده‌دار خواهد شد. دکتر یانگ روی (Yong Rui) نیز که قبلا قائم‌مقام مدیر عامل مرکز تحقیقاتی در آسیا بوده، از این پس به عنوان مدیر ارشد فناوری در کمپانی لنوو به فعالیت می‌پردازد. *

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی لنوو در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016:

• رایانه‌های شخصی و دیوایس‌های هوشمند (PCSD)

طی سه‌ماهه اخیر بخش PCSD — که رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها را شامل می‌شود — به فروشی معادل 7.8 میلیارد دلار دست یافت که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افت داشته است. سود این بخش قبل از کسر مالیات، 405 میلیون دلار اعلام شده که با افزایش سالانه 3 درصد همراه بوده است. گفتنی است حاشیه سود این بخش نیز به لطف حاشیه سود خوبی که از فروش محصولات در چین و آمریکای شمالی به دست آمده، از 4.6 درصد در مدت مشابه سال قبل به 5.2 درصد افزایش یافت.

lenovo desktop

لنوو موفق شد در این فصل هم — برای چهاردهمین فصل متوالی — با در دست داشتن 21.5 درصد از سهم بازار PC و تبلت، جایگاه نخست عرضه این دو محصول در جهان را حفظ کرده و سهم خود را از بازارهای تمام مناطق جهان، به استثنای بازار آسیا-اقیانوسیه، افزایش دهد. به عنوان مثال لنوو توانست در بازار آمریکای شمالی — که با افتی 0.7 درصدی مواجه بود — 14.7 درصد رشد کند. بنابر آنچه در گزارش مالی لنوو آمده، بازار جهانی PC در فصل اخیر با 4.8 درصد افت همراه بوده ولی با این وجود لنوو در سه‌ماهه اخیر 14.5 میلیون دستگاه PC را به بازار عرضه کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3.2 درصد افت داشته است. همچنین در بازار تبلتی که شاهد افت 14.7 درصدی بوده، لنوو کمی بهتر از وضعیت کنونی صنعت عمل کرده که به عنوان نمونه می‌توان به رشد 19 درصدی عرضه تبلت‌های این کمپانی در داخل چین اشاره کرد.

• موبایل (MBG)

طی سه‌ماهه اخیر، فروش بخش موبایل — شامل محصولات و گوشی‌های با برند لنوو — با کاهشی 12 درصدی نسبت به فروش این بخش در سه‌ماهه سوم 2015، به 2 میلیارد دلار رسید، ولی اگر این رقم را با فروش سه‌ماهه دوم 2016 مقایسه کنیم، شاهد رشد چشمگیر 20 درصدی خواهیم بود. زیان قبل از کسر مالیات لنوو طی سه‌ماهه اخیر — با حاشیه سود -7.7 درصد، که نسبت به سه‌ماهه قبل، 4.4 درصد بهتر شده — 156 میلیون دلار اعلام شده است.

lenovo phab2 pro

لنوو Phab 2 Pro

میزان عرضه محصولات بخش موبایل در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، با رشد تقریبا 25 درصدی نسبت به سه ماهه قبل، به 14 میلیون دستگاه رسید. عرضه موبایل با برند لنوو در هر دو بازار هند و آسیا-اقیانوسیه همچنان با افزایش همراه بوده، به طوری که عرضه موبایل در هند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد رشد کرده است. همچنین عرضه محصولات موتورولا نسبت به سه‌ماهه قبل تقریبا 40 درصد افزایش یافته که لنوو این افزایش را به عرضه اسمارت‌فون Moto G و عرضه موفقیت‌آمیز اسمارت‌فون‌ ماژولار و ماژول‌های جانبی آن — موسوم به “موتو ماد” (Moto Mods) — نسبت می‌دهد.

moto z with moto mods

موتورولا Moto Z همراه با Moto Mods

لنوو در تلاش است تا تولید موتو مادها را برای استفاده در گوشی Moto Z گسترش دهد. برای این منظور، کمپانی لنوو با همکاری سایت سرمایه‌گذاری جمعی Indiegogo، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا پول کافی برای تجاری شدن ایده‌های آنها درباره موتو مادها را جمع‌آوری کنند. در این طرح از توسعه‌دهندگان خواسته شده تا قبل از اینکه فعالانه برای ایده‌های خود در خصوص موتو ماد هزینه کنند، ایده‌هایشان را به سایت Indiegogo بفرستند. توسعه‌دهندگانی که ایده‌هایشان از بیشترین میزان محبوبیت برخوردار باشد، این فرصت را خواهند داشت تا آنها را به صورت حضوری در اداره کل موتورولا ارائه نمایند. در نهایت توسعه‌دهندگانی که در این طرح برنده شوند، از این امتیاز بهره‌مند خواهند شد که تمام هزینه مورد نیاز برای تولید موتو ماد طراحی‌شده به وسیله آنها، از طرف Lenovo Capital و Verizon Ventures (نهادهای وابسته به دو کمپانی لنوو و Verizon) تأمین شود. لنوو در این زمینه می‌گوید: «می‌دانیم که نمی‌توانیم به تنهایی مولد تمام ایده‌های مربوط به موتو مادها باشیم، نوآوری حقیقی هم پشت درهای بسته اتفاق نمی‌افتد.»

• مرکز داده‌ها (DCG)

کسب‌وکار مرکز داده‌های لنوو — که سِرورها، ذخیره‌سازی، نرم‌افزار و خدمات را در بر می‌گیرد — در سه‌ماهه سوم سال 2016، حدود 1.1 میلیارد دلار فروش داشته که در قیاس با فروش این بخش در سه‌ماهه سوم 2015، از افتی 8 درصدی حکایت می‌کند. البته ناگفته نماند درآمد این بخش در چین و آمریکای لاتین به ترتیب با رشد سالانه 7 و 12 درصد همراه شده است. گفتنی است زیان قبل از کسر مالیات در سه‌ماهه اخیر — با حاشیه سود -13.1 درصد — به 141 میلیون دلار می‌رسد.  

گزارش مالی لنوو از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر – ادامه سلطه لنوو بر بازار PC